May 15, 2012

Jauhi Supper!



Bismillahir Rahman nir Rahim.....

Apa itu supper?Ia adalah makan pada lewat malam dan merupakan tabiat makan yang sangat buruk sebab ia boleh membahayakan kesihatan dan pertambahan berat badan.
Perut kita menghasilakn sejenis asid bagi mencernakan makanan, dan jika kita terus berbaring di atas katil selepas supper, asid itu boleh merayap dan menyebabkan kerosakan kepada esofagus atau larinks. Ini akan menyebabkan penyakit refluks, gangguan suara dan masalah menelan.

Ia juga boleh menyebabkan pedih hulu hati ketika kita sedang tidur seterusnya membawa kepada ketidakselesaan sepanjang malam dan mengganggu pola tidur.

Masalah penghadaman semasa tidur akan mengakibatkan pembentukan kimia makanan. Pembentukan kimia menghasilkan bahan toksik yang mungkin beracun kepada badan, menyebabkan pedih hulu hati, ulser peptik dan dalam kes yang teruk, kanser!

Buat peringatan bersama…
Seperti yang kita semua tahu, selepas makan, kita harus tunggu & relax sekurang-kurangnya dua jam sebelum tidur. Jangan makan atau minum yg berat (melainkan jika ia adalah air kosong) sejam dan setengah jam sebelum tidur. Tetapi janganlah minum air yang terlalu banyak pula ya^^..Mungkin boleh minum susu atau teh carmomile. Kalau lapar juga, pilihlah makanan yang ringan, kuantiti sedikit, rendah protein dan karbohidrat,contohnya buah-buahan,itupun at least 1 jam sebelum tidor!

# Sebelum post ini ditulis, saya dilanda lapar dengan tiba-tiba..So bimbang tak boleh tidor jupgi saya ke dapur cari buah dengan langkah senyap paling minima kerana tak nak membangunkan family yang dah tidor..Bad habit ni memang dari zaman belajar lagi..tetapi x lah begitu kerap..kadang-kadang je hehe..Alasannya?letih belajar dan buat assignments.


Sekian saja..Selamat Malam^_^

No comments:

Post a Comment