May 13, 2012

My Natural Earth Colors

Bismillahir Rahman nir Rahim.......

Sebelum post ini ditulis, saya terpandang ke arah almari masih terbuka setelah berkemas tadi dan terus terdetik sesuatu di hati..kemudian saya terus memandang di sekeliling bilik dan hati saya tersenyum hihi..^^

Dan terus menggoogle sesuatu..

Ya Allah, baru lah saya perasaan betapa harmoninya koleksi pakaian dan barangan saya..bagai koleksi semusim je..semuanya natural earth color!!

Anda mesti membayangkan color seperti di bawah ini kan?^^ 

                 

Puas menggoogle,sy terjumpa website Earth Tones ni..ternyata memang banyak color range ni..
         
Description: Earthtone colors come from natural things around us: brown soil, green leaf, cloudy sky, as well as the red sun. These palettes can create a warm, nature-friendly atmosphere.
Meanings: Warm, safe, protective, sturdy, durable, rough
Implications: Earthy, environmental, welcoming, bold
Associations: Soil, forest, wood, countryside

Tetapi majoriti, pakaian & barangan lain sy berwarna coklat yang pelbagai..Saya mmg tak sedar yang saya begitu meminati color range ni,sungguh kebetulan!Dari baju kurung,jubah,tshirt,blaus,seluar, skirt,tudung,handbag,cardigan,kasut,hampir semua
mmg ketara dengan warna ni..Kenapa saya suka warna ni?Sebab ini adalah warna-warna selamat, tidak terlalu menonjol,senang utk dimix&match,simple, sweet,and not sure kenapa..Mungkin bagi orang lain warna2 ini terlalu kusam or tak berseri/ceria,tapi tidak bagi saya..^^
sekadar gambar hiasan
InshaAllah ada peluang nti,saya akan update dgn gambar barangan yang sy maksudkan..
lagipun beberapa barangan ni sy jarang/dah mula tidak memakainya, moga Allah redha..saya tetap akan simpan sebagai khazanah silam...

Selain itu saya saya juga meminati warna pastel, iaitu warna lembut atau warna pucat. Warna ni dihasilkan dengan campurkan warna asas dengan warna putih yang banyak.

Tahukah anda warna mempunyai tenaga! 
Merah – ghairah, panas, romantis, agresif, rangsang selera makan
Merah Jambu – feminim, kelembutan, kasih sayang
Coklat –  serius, semulajadi, maskulin,eksklusif
Ungu – mewah, glamor, elegan, versatile
Hijau –  segar, aman, harmoni, seimbang
Biru –  sejuk, tenang, kedamaian, dingin, selesa, kesederhanaan, kesembuhan
Kuning – keceriaan, hangat, terang, keluasan,gembira
Jingga – aktif, riang, kreatif, hangat, santai
Hitam – kesedihan, kegelapan, sofistikated, misteri
Putih – bersih, suci, natural, ringkas

Sekian,Wasalam..

No comments:

Post a Comment