May 12, 2012

Kenali jenis-jenis hati

Assalamualaikum w.b.t.,

Dengan Nama Allah (SWT) Yang Maha Pemurah, Penyayang Lagi Maha Agung. Sesungguhnya segala puji, kemulian dan sanjungan itu hanya pada Mu sahaja. Selawat dan salam untuk junjungan besar kita Nabi Muhammad (SAW).

Yuk,kenalilah hati kita masing-masing.
                 
Hati adalah tempat turunnya rahmat, juga mengandungi Ilmu pengetahuan. Para Ulama' membahagikan hati kepada empat bahagian.



1. Hati yang tercemar dengan kekotoran.
Seperti bekas cawan yang didalamnya terdapat kekotoran dan najis. Seperti hati yang terdapat didalamnya sombong, bohong, hasad dan berlagak dengan manusia. Apabila turun rahmat dan ilmu kedalam hati ini, tercemarlah rahmat tersebut disebabkan oleh kekotoran yang ada di dalam hati itu.

Seperti yang disebutkan Allah swt:
"Tidakkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhan mereka dan disesatkan oleh Allah dengan ilmu mereka".

Ilmu tetap masuk! kerana setitis dari hawa nafsu, dapat mencemarkan lautan ilmu. Maka ini adalah perumpamaan bagi hati yang dicemari dengan najis.

2. Hati yang pecah.
Seperti hati manusia yang terus melakukan maksiat. Setiap kali dia melakukan kebaikkan, dia akan melakukan maksiat selepas itu. Hadir majlis yang mulia, tapi bila keluar sahaja daripada majlis itu, terus mengumpat orang lain. Selepas memegang biji tasbih, berzikir atau solat sunat dua rokaat, terus buka televisyen dan menonton adegan-adegan yang diharamkan. Maka tidak sempat pun rahmat itu kekal didalam hatinya melainkan ia keluar, disebabkan maksiat ini.
3. Hati yang tertutup.
Sesetengah manusia, lebih bahaya darpada ini semua, hatinya tertutup dan terkunci. Bagaimanapun tercurah rahmat, turun air keatasnya, tidak akan masuk air kedalam bekas ini kerana ianya tertutup dan terkunci. Ini adalah contoh bagi hati orang yang suka membangkang. Membangkang Allah, orang-orang yang soleh. Bila dia menghadiri satu majlis yang baik, dia akan mencari kesalahan orang. Apabila ada orang sedang solat, dia melihat solat orang tersebut "tidak sah", Dia ada masalah, seperti derhaka kepada ibubapa, memutuskan hubungan silaturrahim. Ini semua adalah perkara yang sebenar-benarnya menutup hati! Tidak dapat dimasuki dengan rahmat.

Sepertimana yang disebut oleh Nabi SAW: 
Empat golongan yang tidak diampunkan pada bulan Ramadhan, antaranya adalah derhaka kepada kedua ibubapa, peminum arak, dua orang yang bermusuh dan yang memutuskan hubungan silaturrahim. Ini memang tidak akan masuk langsung rahmat kedalam hatinya.

4. Hati yang suci, yang berhadap ke langit.
Adapun hati yang keempat, aku berharap agar ini merupakan hatiku dan hati kamu semua, Insyaallah, Hati yang bersih, jernih dan menerima. Hati ini, subhanallah, dengan hanya ibadat yang sikit, sekiranya hadir majlis yang baik-baik, solat dan berzikir kepada Allah, terus kita akan mendapati hati ini penuh dengan kebaikkan dan rahmat.

Ramai orang, selepas daripada mendengar perbicaraan tentang hati terkesan. Tetapi soalan mahsyur adalah "Apakah ubatnya? apa aku nak buat? aku tahu hati aku ini rosak, hati aku ni kotor dan aku tahu memang hatiku begini. Apa ubatnya?"

Satu perkara penting yang dapat kita kongsikan adalah "Mengenal Penyakit". Seseorang itu apabila sudah mengetahui penyakitnya, dianggap "mengenal penyakit" ini sebagai antara langkah terpenting daripada langkah-langkah perubatan. Perkara ini mungkin tidak diambil berat oleh masyarakat. 70% atau 80% daripada proses pengubatan, adalah mengenal pasti penyakit, sehingga dalam dunia perubatan badan. Perkara paling penting bila kita pergi ke hospital untuk berubat dengan doktor, adalah diagnosis penyakit dengan betul. Kemudian mudahlah doktor itu tulis arahan untuk makan ubat sebiji sebiji dan selesailah. Tapi sekiranya tersalah diagnosis penyakit dan diberi pula ubat yang salah, bertahun-tahun pun tidak akan sembuh dari penyakit itu.

Matlamat pada bekas-bekas / hati dan susunan tadi adalah supaya kita kenal pasti hati kita tergolong dalam jenis hati yang mana. Apabila sudah tahu, maka mudahlah untuk diperlakukan hati itu, berlawanan dengan keadaannya sekarang. Sekiranya kotor, dibersihkan,... sekiranya tertutup, dibuka,.... sekiranya banyak dosa, berhenti daripada melakukan dosa-dosa dan membaiki hatinya.
Sekiranya kita sudah mengenal pasti keadaan diri kita masing-masing, telah jujurlah kita dalam menuju kepada ALLAH SWT. Dan paling utama sekali adalah, apabila seseorang itu sudah tahu pada dirinya terdapat keburukan dan kekurangan, berlindung kepada Allah supaya disembuhkan dari penyakit hati kita itu dan Allah akan menyembuhkan.

"Dan sekiranya aku sakit, Dialah yang menyembuhkanku,"

No comments:

Post a Comment